סמס אותי לטופ! קידום אתרים סלולרי

אני רוצה להתחיל בווידוי קטן: יש לי נוקיה 1110. כן כן, גם אני תקוע איפושהו באמצע שנות ה- 90, וכל פעם שהפלאפון שלי רוטט, אני רוטט יחד איתו – מההתרגשות הטכנולוגית. אבל בכל זאת, עם כל השנאה (ויש המון) לפלאפונים, לחברות פלאפונים מושחטות כאלו ואחרות, ובכלל, לכל הבאזז המשוגע מסביב למכשיר, שבסך הכול צריך לעשות שלושה דברים:

  • לקבל שיחות.
  • להוציא שיחות.
  • לשמש כמכשיר לגירוד אזורים נמוכים של הגב.
למרות הכל, הסלולרי השתלט על חיינו, ומעבר לתצוגת שעה, הסלולרי הממוצע יודע גם לשמש כמכשיר מעולה לגלישה באינטרנט. כמות המבוצעים דרך מכשירים סלולריים היא עצומה, ובכל חודש רק עולה. די ברור לנו מדוע בעל עסק היה רוצה להיות גבוה בתוצאות החיפוש הסלולריות – פשוט כי הדרך מהסלולרי לסלולרי קצרה מאוד:
  • בנאדם מחפש שירות כזה או אחר דרך הסלולרי שלו.
  • הבנאדם מוצא אתר המוצא חן בעניו.
  • הבנאדם מתקשר – הסלולרי כבר ביד…

כן כן, תחום קידום האתרים הולך לכיוון אחר לגמרי, מקדם אתרים מקצועי חייב לדעת ולהבין קידום אתרים סלולרי, הרי בשנה / שנתיים הבאות כולנו כבר ניקח חלק בחיפושים סלולריים (אפילו אני ביצעתי את חטא הגלישה הסלולרית, ואהבתי את זה!!).

  • אהבתם? שתפו!

הסוד

סודי ביותר

הנה סוד קטנטן שמקדמי אתרים רבים לא מודעים אליו: כל גולש אשר מבצע חיפוש בטלפון סלולרים יקבל תוצאות חיפוש שונות עבור כל מכשיר סלולרי שונה – בגוגל. כלומר, סוג המכשיר יכול לשנות את סוג התוצאות האורגניות!!

כך לדוגמא, אם תושיבו שלושה גולשים מכורי אינטרנט, כל אחד מהם יגלוש בסלולרי אחר: הראשון יגלוש באייפון (כמובן), השני יגלוש בסמסונג, והשלישי יגלוש בנוקיה. כל אחד מהגולשים הללו יקבל תוצאות חיפוש שונה לאותה מילת מפתח (!) גוגל פשוט נותן תוצאות שונות לסלולריים שונים. ההבדלים נובעים מהתאימות של האתרים לכל מכשיר סלולרי. זה אולי נשמע כמו בעיה קשה, אבל זה לא באמת כזו בעיה גדולה: הסוד טמון בהתאמה של האתר שלכם לכל סוגי הסלולריים.

והפרמטר הנוסף

מאחר והמון גולשים פשוט משתמשים במנוע החיפוש של הסלולרי, אנו רוצים להגיע למצב שבו אתר הלקוח מופיע גבוה גם במנועי החיפוש הסלולריים. העניין הוא כזה, מנועי החיפוש הפנימיים של המכשירים הסלולריים ממש לא מפותחים דיים ולא מתקרבים לקליבר המורכב של גוגל.

לכן, הבאונס רייט (אחוז הנטישה – Bounce Rate) + פרמטר ה- unresolved (כלומר – האם במקרה שעזבתי את האתר, עברתי למונח חיפוש אחר/סגרתי את מנוע החיפוש או לחילופין – המשכתי בחיפושים) הם הפרמטרים העיקריים במנועי חיפוש אלו. ואיך לדעתכם הדרך הפשוטה ביותר לטפל בשני הפרמטרים הללו?

פשוט על ידי יצירת אתר טוב ואיכותי – תוכן איכותי, מתן מענה לשאילתה בגוגל ובנוסף – בדיוק כמו בפסקה הקודמת, חשוב להתאים את האתר שלכם לכל סוגי הסלולריים…(אחרת, גם אם יש לכם אתר איכותי מאוד מבחינת התוכן, אם הכל נראה בג'יבריש, אנשים יגלשו החוצה מהאתר…).

סמסו אותי לטופ למתחילים – הארכיטקטורה של האתר

כפי שכבר ציינו, גם גוגל וגם מנועי חיפוש אחרים בסלולרי מציעים לנו אלגוריתמים פחות מתקדמים (יחסית כמובן), צאו מנקודת ההנחה הזו, ולכן – קידום אתרים בשיטות מסורתיות יכול לעזור מאוד כאשר אנו מדברים על קידום אתרים סלולרי:

  • כותרת (טייטל) מבוסס מילות מפתח.
  • תגיות Alt מבוססות מילות מפתח.
  • תיאור אתר מבוסס מילות מפתח.

בקיצור, לא להיות ספמאריים, אבל לא להתבייש להשתמש במילות מפתח בצורה נכונה. אם האתר שלכם בנוי בצורה נכונה במובן הזה, הגיע הזמן להיכנס קצת יותר לעניינים, ולבנות קובץ css נוסף המותאם ספציפית להתאים לסלולריים, קראו לו בשם: "handheld.css".

על ידי קובץ כזה אתם יכולים להשתמש בהגדרות ה- SEO הקיימים שלכם ובתוכן הקיים שלכם, להוסיף הגדרות או להעלים אלמנטים (אפשר פשוט על ידי ההגדרה המופלאה: disply:none) וכל זאת ללא הצורך (המעיק) לבנות עמודים ותוכן חדש לגמרי שיותאם באופן ספציפי לסלולריים.

למרות זאת, שימו לב שמדובר בסלולריים ולא במסך 17 אינצ', לכן, נסו למזער גלילה מיותרת, לדוגמא: אם יש לכם חלק עליון שמנמן, אולי כדאי להוריד אותו לחלק התחתון, ולבנות קישורים בתוך הדף לתוך הדף לפי נושאים חשובים (בקיצור – מזערו גלילה מיותרת, הגולש מחפש מידע – תנו לו אותו כמה שיותר מהר).

זהו, אתם לא צריכים להתאמץ, הסלולריים ימשכו באופן אוטומטי את ההגדרות של קובץ ה- hendheld.css שהכנתם (מלבד iPhone, שכרגיל, דורש תשומת לב מיוחדת…).

ומה עם חברנו הנמכר – iPhone ?

אפל עושים דברים אחרת, כרגיל, ובמקרה של iPone אנחנו צריכים לעשות את אותן הפעולות – אך בשינוי אדרת:

  • העתיקו את קובץ ה- hendheld.css שלכם.
  • שמרו את הקובץ הזה בשם: "iPhone.css".
  • ויש לכם קובץ css שהאייפון של הגולש יכול למשוך ולקרוא.

ומה יגיד זה שלא יודע לשאול:

יקישו קושיה בעלי האייפונים:

[blockquote2]הרי האייפון מראה לנו את האתר בשלמותו, למה אנחנו צריכים עיצובים חדשים??[/blockquote2]

קשייה! אבל יש לנו גם תשובה למתפלפלים שבינכם!

מחקרים מראים כי אנשים מעדיפים תוכן המותאם לסלולרי גם כאשר מדובר בגלישה באייפון!!

ישנם מקרים שבהם גם אם עשית את כל הצעדים הללו, עדיין – מנועי החיפוש הסלולריים יציגו את האתר שלך בצורה שונה ממה שרצית / התכוונת / שאפת. במקרים שכאלו, מנועי החיפוש הסלולריים יעבירו את האתר קידוד מחדש ויציגו את האתר בצורה שונה.

הקידוד השונה הזה מאוחסן בסאב דומיין זמני של מנוע החיפוש – ובואו תתפללו שאף מנהל אתר סמכותי (האתר, לא המנהל…) לא ינסה לקשר אליכם באופן טבעי תוך כדי גלישה בסלולרי שלו – כי תחשבו על זה – הוא לא באמת מקשר אל האתר שלכם, הוא מקשר אל האתר הזמני של מנוע החיפוש…

עכשיו שימו לב לדבר הבא: כאשר מנועי החיפוש עושים את הקידוד מחדש הזה, יכול מאוד להיות שהאתר ייראה רע, מאוד…התפריטים יעלו אחד על השני, ימוקמו במיקומים לא נכונים, התוכן יתערבב ומני באגים השמורים אך ורק ל- 7/IE6 או בעצם – כל IE כזה או אחר…

כל זה אגב קורה פשוט כי מנועי החיפוש מנסים לתת לגולש חווית גלישה מהירה יותר (על חשבון אלמנטים של עיצוב…). השאלה היא – איך מונעים ממנועי החיפוש לבצע את אותו קידוד מחדש. גם לזה יש פתרון: הכניסו את הקוד no-transform לקובץ ה- header של האתר. פשוט וקל.

מפת אתר סלולרית

מפת אתר סלולרית

חשוב כמובן להגיש מפת אתר – סלולרית. גוגל נותן לנו כלי חינמי ונחמד לבנייה של מפת אתר סלולרית, ובלי להכביר במילים מיותרות, קבלו:

יצירת Sitemaps לנייד

שילוב הפעולות הללו צריך להביא את אותותיו הבסיסיות בתוצאות חיפוש הסלולריות. חשוב מאוד לדאוג לכתיבה של קוד XHTML טוב ואיכותי (שיעבור ולידציה), זה יעניק לכם יתרון ממשי אל מול אתרים מתחרים אחרים השואפים גם הם לתוצאות סלולריות טובות.

בקיצורו של עניין:

חשוב מאוד לדאוג לאיכות הקוד, נסו להשתמש כמה שפחות בג'אווה סקריפט, פלאשים וטכנולוגיות כמו- AJAX. השאיפה היא לזריזות וקלות, דאגו שהאתר ייטען מהר ככול האפשר ורוב הסיכויים שהאתר שלכם יגיע על ידי שילוב כל הפעולות הללו למיקומים יפים בחיפושים סלולריים. אגב, לאלו מביניכם המחפשים דרכים להקל על זמן טעינת האתר, אתם מוזמנים לקרוא מאמר חשוב בנושא: שיפור זמן טעינת האתר.

אם בכל זאת האתר שלכם לא התאנדקס במיקומים גבוהים על אף כל השינויים הללו, הגיע הזמן להיות קצת יותר הארד קור, הגיע הזמן לתוכנית ב'!

סמסו אותי למתקדמים – שוברים את הכלים!!

במידה ויש לכם אתר מושקע מאוד במולטימדיה, תמונות ותכנים או פשוט אתר בעל קוד גדול ומסורבל…במקרה שכזה פשוט תאלצו לבנות אתר חדש בסאב דומיין של האתר הראשי, ולבנות אותו באופן ספציפי עבור חיפושים סלולריים. אתם יכולים למשל לקרוא לו: www.sagive.co.il/mobile.

אך אליה וקוץ בה – במקרה שבניתם אתר מותאם לסלולריים בסאב דומיין נפרד, הקישורים והתעבורה יכולים להתפצל בין עמודים דומים (העוסקים בעצם – בדיוק באותו הדבר) בין האתר הראשי לאתר המשני, וזה אף פעם לא טוב…מצד שני, מבחינת שמישות ונראות – יכול להיות שהעניין שווה את המאמץ.

להתחרות בעצמכם

העניין הוא כזה: בעולם אידיאלי, מנועי החיפוש סלולריים היו מעניקים חשיבות אוטומטית לאותו הסאב דומיין המותאם באופן ספציפי לסלולריים. לצערנו, העולם לא מושלם, והרבה פעמים יוצא שאתה מתחרה בעצמך – תכנים של האתר הראשי והאתר המשני (המותאם לסלולרי) מתחרים אחד בשני, וחשוב לזכור כי אנו רוצים את העמוד המותאם לסלולרי בתוצאות החיפוש – אנו רוצים שהגולש גם יפנה אלינו ולא ייתקל באתר איטי ומבולבל. לאחר שכל זה נאמר, בואו נדבר רגע על הקישור בין שני הגרסאות של אותו האתר…

קישורים גרסאות שונות של אותו האתר

במקרה שבו יש לכם שני גרסאות שונות לאותו האתר, גרסה לסלולרי וגרסה רגילה, אתם צריכים לקשר בין הגרסאות השונות של האתרים בקישורים כאלו:

  • "תצוגה רגילה"
  • "תצוגה סלולרית"
  • ובמקרה שיש לכם גרסה ספציפית ל- iPone – "תצוגה ל- iPone"

הנחיה חשובה: כאשר אתם מזינים את הקישורים הללו, מומלץ מאוד לשים את הקישור "תצוגה סלולרית" בחלק השמאלי העליון של האתר הראשי.מומלץ גם לשלב תמונה קטנה של מכשיר סלולרי ולשלב את התוכן מאחורי התמונה.

כאשר מדובר באתר בשפה העברית – עשו בדיוק להיפך (שלבו את הקישור והתמונה בצד הימני העליון) – הסיבה לכך היא פשוטה: ברוב המקרים החלקים ההופכיים הללו נחתכים בתצוגה סלולרית, ואנו רוצים לנווט בקלות את הגולש לתצוגה הנכונה. אל תשלבו את התמונה בחלק התחתון של האתר בכל מקרה – זה פשוט לא יעיל (אם הגולש לא יימצא את התצוגה האלטרנטיבית בשניות הראשונות, הוא לא יגלול לתחתית האתר, הוא פשוט ייצא מן האתר).

תוכנות ש"הופכות אוטומטית את האתר שלך כמותאם לגלישה סלולרית"

ישנן המון תוכנות ושירותי המציעים בדיוק מה שכתוב בכותרת: שלמו / הירשמו / הזינו מייל / תנו לנו לינק, ותוכל לשלב קוד כזה או אחר באתר שלך, קוד שיהפוך את האתר שלך כמותאם באופן אוטומטי לגלישה בכל המכשירים הסלולריים.

ממה להיזהר?

שימו לב, הרבה פעמים התוכנות והשירותים הללו באמת יעבדו, ובאמת יציגו את האתר שלכם בתצורה סלולרית מדליקה, הכל טוב ויפה, העניין הוא שזה לא באמת הדומיין שלכם אלא הדומיין שלהם. כתובת ה- url תראה כך: www. הדומיין שלך. הדומיין שלהם.com

במקרה שכזה, כאשר אתם משקיעים זמן בבניית תכנים וקישורים לאתר שלכם – אתם בעצם משקיעים זמן וקישורים…לאתר שלהם! אז, חבל…(לא?).

בעיות בשיפצור האתר לכיוון הסלולרי

בואו נשאל אתכם שאלה פשוטה: אם מישהו יציע לכם להכפיל את התוכן באתר שלכם, בשנייה, פשוט מאוד "קחו את כל המלל באתר שלכם, תעתיקו אותו, ותדביקו מחדש בעמודים חדשים (urlים חדשים) בתוך האתר", מה תגידו לבחור הזה?

תגידו לו "אתה אדוני, לא מבין כלום!"

אז זהו, שזה בדיוק מה שאתם עושים כאשר אתם משכפלים את כל האתר לתצורה סלולרית…בעיית תוכן משוכפל יכולה לפגוע בקלות באתר שלכם. מה עושים?

השתמשו בתג קנוניקל (ולמי שלא מכיר, גם על זה כתבנו מאמר: אצלנו גוגל מבקר יום כן יום לא, היום לא!) על מנת להעביר את כל הכוח לעמוד הראשי של האתר המקורי.

לסיכום

אין ספק כי עולם הסלולרי משתלט על חיינו, בעיקר ברמות הקרינה הקשות שאנו סופגים על בסיס יומיומי לבסיס הגולגולת שלנו, אך השילוב המטורף בין הסלולרי לבין עולם האינטרנט פותח לנו דלתות חדשות ומעניינות. קידום אתרים סלולרי הוא תחום חדש יחסית (ובישראל – חדש מאוד), אך תחום שאסור להתעלם ממנו.

חשוב מאוד לשים דגש על בניית אתר המותאם גם לסלולרי, ועם הזמן, גם תוצאות מקומיות יכנסו בצורה הרבה יותר אגרסיבית לתוצאות הסלולריות (גולש המחפש שרברב בתל אביב ימצא אך ורק שרברבים ברדיוס מסוים מהמיקום שלו כרגע…) ואלגוריתם הסלולרי ישתכלל יותר ויותר. מקווה שהמאמר הזה עזר לכם, עכשיו הגיע הזמן להוציא דברים אל הפועל ולרכוש קודם כל iPone חדש ונוצץ!

בהצלחה.

  • אהבתם? שתפו!